Statystyki przedstawiające poziom wydatków na poszczególne formy reklamy w minionym roku, wyraźnie wskazują na wzrost zainteresowania promocją w sieci, a na tym polu na czołówkę zdecydowanie wysuwa się SEM.
Według szacunków, na ten cel mogła zostać wydana nawet połowa środków kierowanych na reklamę on-line. Samo pojęcie SEM najczęściej rozumiane jest jako działania marketingowe zmierzające do zwiększenia ruchu na stronie, pochodzącego z wyszukiwarek. W jego ramach najczęściej zawiera się pozycjonowanie i optymalizacja witryny i promocja z wykorzystaniem płatnych kampanii PPC. Skuteczność tego typu działań mierzyć można zarówno poprzez statystyki stron – informujące o liczbie odwiedzających nas unikalnych użytkowników, czy wskaźnika CTR – mówiącego o ilości kliknięć w reklamę i poprzez to przejście do samej witryny.
W pełni kompleksowa kampania nie może jednak pomijać takich aspektów jak SERM, czyli budowanie odpowiedniego wizerunku w wyszukiwarkach, czy wszelkiego rodzaju działania na płaszczyźnie serwisów społecznościowych. W ten sposób łatwiej dotrzeć do potencjalnej grupy odbiorców, wypromować markę, dzięki czemu jej logo może stać się łatwo i szybko rozpoznawalne, a konsumenci mogą je szybko kojarzyć z konkretnym produktem i usługą.
Celem tego typu działań nie jest jednak wbrew pozorom przyciągnięcie na stronę jak największej liczby przypadkowych internautów, skupiają się one raczej na dotarciu do nieco węższego grona użytkowników, ale tych faktycznie zainteresowanych prezentowaną ofertą. W ten sposób wydatki przeznaczane na kampanie w sieci mogą stać się opłacalną inwestycją a nie kumulacja kolejnych zbędnych kosztów.