Jeśli pozostałe warunki nie ulegną zmianie, to firma będzie chciała wykonać takie posunięcie, które da jej najwięcej czasu, nim konkurenci zdołają podjąć skuteczne działania odwetowe. W kontekście obronnym, firma będzie chciała, by jej konkurenci byli przekonani o tym, że szybko i skutecznie zareaguje na ich posunięcia. Opóźnienia w działaniach odwetowych wynikają z czterech podstawowych przyczyn: opóźnień w postrzeganiu, opóźnień w przygotowaniu strategii odwetowej, niemożności sprecyzowania działań odwetowych, co zwiększa ich koszt w krótszym okresie, opóźnień spowodowanych sprzecznymi celami lub mieszaną motywacją. Pierwsza przyczyna, opóźnienia w postrzeganiu przez konkurentów początkowego strategicznego posunięcia, może wynikać z tego, że posunięcie zostało dokonane w tajemnicy, albo że zostało po cichu wprowadzone poza obszarem uwagi konkurentów. Niekiedy przez zachowanie tajemnicy lub unikanie rozgłosu a może wykonać posunięcie lub zbudować nowe zdolności produkcyjne zanim konkurenci zdołają skutecznie zareagować. Ponadto konkurenci kierujący się własnymi celami, sposobem postrzegania rynku itd. mogą z początku nie dostrzec, że dane posunięcie okaże się dla nich ważne. Tu znowu można powołać się na przykład wprowadzenia na rynek zegarka Timex. Jeszcze długi czas po tym, jak Timex zaczął ?podcinać” sprzedaż producentów szwajcarskich i amerykańskich, traktowali oni zegarki Timex jako tandetę nie wymagającą działań odwetowych.
Czekam na kolejne artykuyły!
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.